Penno.fi -palvelu uudistuu LähiTapiolan tuella

LähiTapiola on myöntänyt alkuvuonna 2024 Takuusäätiölle lahjoituksen Penno.fi -palvelun käyttäjälähtöiseen jatkokehittämiseen.

Lahjoituksen turvin huolehditaan sivuston ajankohtaisista teknisistä päivityksistä sekä lisätään sovellukseen käyttäjien tarpeista ja toiveista nousevia uusia toiminnallisuuksia. Lisäksi päivitetään Penno-työkirja.

Pennon avulla rahankäyttö näkyväksi

Omien tulojen ja menojen seuraamista sekä säästötavoitteiden asettamista tukeva sähköinen Penno-sovellus julkaistiin keväällä 2016 osana Takuusäätiön silloista Pienlaina-projektia. Pennon avulla rahankäytöstä haluttiin tehdä näkyvää, mikä voi toimia alkusysäyksenä muuttaa omaa kulutuskäyttäytymistä laajemminkin.

– Penno kehitettiin aikoinaan vahvistamaan erityisesti digiajan talousosaamista. Toimimme alati monimutkaistuvassa toimintaympäristössä, jossa maksamista häivytetään tietoisesti taka-alalle. Tietoisten valintojen tekeminen on kuluttajille yhä haasteellisempaa. Olemme kiitollisia LähiTapiolalle mahdollisuudesta päivittää Penno tälle vuosikymmenelle, kertoo Takuusäätiön toimitusjohtaja Juha A. Pantzar.

Uusia käyttäjiä on virrannut tasaisesti, noin 5000–10 000 uuden kirjautuneen käyttäjän vuositahtia. Vuoden 2023 lopussa Pennoon oli luotu jo 61 645 käyttäjätiliä. Penno on tarjonnut paitsi yksityishenkilöille mahdollisuuden omien raha-asioidensa seuraamiseen, myös ammattilaisille välineen asiakastyön ja raha-asioiden puheeksi oton tueksi.

Kohti tietoisempia ja kestävämpiä kulutuspäätöksiä

Kotitalouksien taloudellista hyvinvointia ovat viime vuosina haastaneet monet tekijät, kuten koronapandemia, hintojen ja korkojen nousu sekä maailmantilannetta leimaava epävarmuus. Penno-palvelu tarjoaa yhden ratkaisumallin arjen konkreettisten hyvinvointivaikutusten lisäämiseksi. Penno auttaa paitsi tarkastelemaan ja hallitsemaan kulutusta, myös kannustaa pohdiskeluun ja käyttäytymisen muutokseen kulutuksen kestävöittämiseksi.

”Tammikuussa teettämämme Arjen katsaus -kyselytutkimus paljasti, että etenkin moni pienituloinen suomalainen arvioi saavansa tänä vuonna vähemmän rahaa säästöön kuin vuonna 2023. Nopeasti nousseet hinnat ja talouden heikko veto näkyvät nyt suomalaisten arjessa selvästi. Pennon kaltaisille, kaikkien hyödynnettävissä oleville työkaluille on selkeä tarve. Talouden hallintaa helpottavista palveluista on varmasti hyötyä yllättäviin elämäntilanteisiin varautumisessa myös heille, joiden tilanne on tällä hetkellä suotuisampi”, sanoo LähiTapiola Henkiyhtiön toimitusjohtaja Pasi Haarala.

Penno-palvelun kehittämistyö toteutetaan vuosina 2024–2025. Lisäksi Takuusäätiö ja LähiTapiola toimivat yhdessä nostaakseen kotitalouksien taloudellista hyvinvointia koskevaa tietoa ja näkökulmia julkiseen keskusteluun.

Millainen Pennon matka on ollut kehittäjän näkökulmasta ja millaista hyötyä Penno on tarjonnut käyttäjilleen? Lue lisää Takuusäätiön johtaja Minna Markkasen blogikirjoituksesta!

Lisätietoja:
Aura Pylkkänen
Johtaja, erilliskehittäminen
aura.pylkkanen@takuusaatio.fi
050 352 62 10