Miten meihin vaikutetaan?
Rahankäyttömme ei tapahdu tyhjiössä. Meihin vaikutetaan ulkoapäin emmekä tee päätöksiä pelkästään järjellä.Me ihmiset emme ole aina niin järkeviä päätöksentekijöitä kuin kuvittelemme. Toimintaamme vaikuttavat monet käyttäytymismallit, joita emme tiedosta. Teemme myös päätöksiä usein nopeasti ja tunteella. Lisäksi erilaiset voivat elämäntilanteet voivat kuormittaa meitä ja heikentää loogista ajattelukykyämme.
Markkinoinnissa hyödynnetään tietoa ihmisten käyttäytymisestä ja luodaan meille jatkuvasti uusia tarpeita. Kun ymmärrät omaa käyttäytymistäsi paremmin, voit tehdä parempia päätöksiä rahankäytössä.
Miten meihin vaikutetaan ja miksi se on niin helppoa?
Oletko joskus tehnyt liian nopeita tai huonoja ostopäätöksiä? Jotta omaan kulutuskäyttäytymiseen voi vaikuttaa, kannattaa tutustua siihen, miksi me ihmiset käyttäydymme niin kuin käyttäydymme. Seuraavaksi vähän faktaa siitä, miten meihin kuluttajina vaikutetaan.
Tavoittelemme onnea ja meille myydään unelmia
Suurin osa meistä haluaa elää hyvää ja onnellista elämää. Markkinoinnilla meille luodaan mielikuvia siitä, millaisia vaatteita, ruokaa tai matkustelua hyvään elämään kuuluu.
Unelmien avulla meille markkinoidaan myös lainaa erilaisiin elämäntilanteisiin. Samalla korostetaan lainan helppoutta, kuluttomuutta, pieniä kuukausieriä ja turvallisuutta. Tutkimusten mukaan teemme päätöksiä enemmän mielihyvän ja tunteiden ohjaamina kuin loogiseen ajatteluun perustuen. Tämän vuoksi tunteisiimme ja unelmiimme vetoaminen toimii.
Elämme tässä hetkessä
Jos saisit ilmaiseksi sata euroa tänään tai kuukauden päästä 110 euroa, kumman valitsisit? Tutkimuksissa on osoitettu, että aika moni meistä ottaisi 100 euroa tänään. Raha, jonka voi saada heti käteen, herättää meissä innostusta.
Meidän on myös vaikea kuvitella tulevaisuutta konkreettisesti, koska siihen ei liity samanlaisia tunteita kuin tähän hetkeen. Valitsemme siis mieluummin nopean palkinnon nyt, kuin odotamme isompaa palkintoa myöhemmin. Nykyhetken arvostaminen selittää osittain sen, miksi teemme mieluummin ostoksia korkeakorkoisella luottokortilla tai pikalainalla verrattuna siihen, että säästäisimme rahat ostosta varten etukäteen.
Keskimmäinen on helppo valinta
Ihmisille on luontaista päätyä kompromisseihin. Näin käy myös ostoksilla: halvin vaihtoehto tuntuu riskiltä, kalleimman tuotteen kohdalla tuntuu, että maksamme tuotteesta liikaa.
Sillä on myös merkitystä, kuinka monta vaihtoehtoa meille tarjotaan. Kolmen vaihtoehdon kohdalla valitsemme todennäköisimmin keskimmäisen sen kummemmin asiaa miettimättä. Esimerkiksi keskikokoinen kahvikuppi on helppo valinta, koska se ei ole liian iso eikä liian pieni. Todellisuudessa pienin voisi olla omaan tarpeeseen sopivin ja edullisin.
Työnnämme pään pensaaseen
Raha-asioissa laitamme mielellämme pään pensaaseen, erityisesti silloin, kun raha-asiat eivät ole aivan hallinnassa. Emme mielellämme selvitä hankalia raha-asioita, koska se voi herättää ikäviä tunteita. On helpompi jäädä odottamaan parempia aikoja pää pensaassa, kuin ottaa laskut ja tiliotteet esiin ja selvittää, mihin rahat menevät ja miksi ne eivät tunnu riittävän.
Tässä tilanteessa kannattaa kysyä itseltä, mitä hyötyä siitä saa, että selvittää vaikkapa kaikkien tulevien laskujen määrän. Tekemällä hyödyt näkyväksi aloittaminen helpottuu.
Kun haluat muuttaa rahankäyttöäsi
- Kirkasta tavoitteesi niin se on helpompi toteuttaa. Esimerkiksi ostosten vähentäminen ei välttämättä ole riittävän selkeä tavoite. Konkreettinen tavoite olisi esimerkiksi ostosten vähentäminen 30 eurolla kuukaudessa.
- Tarkkaile oman toiminnan lisäksi myös ympäristöä. Mainokset pyrkivät ohjailemaan meidän toimintaamme, jolloin yksi varma konsti pysyä omassa tavoitteessa on välttää sellaista ympäristöä, joka hidastaa oman tavoitteen saavuttamista. Tämä voi tarkoittaa pysymistä poissa kaupoista, ruutuajan vähentämistä ja uusia ajanviettopaikkoja ja -tapoja kahviloiden ja kauppakeskusten ulkopuolella.
- Muista myös palkita itseäsi, kun onnistut saavuttamaan tavoitteesi! Näin motivaatio muutokseen pysyy yllä.